shape
Watteau - Pilgrimage on the Isle of Cythera, 1717, Louvre. Many commentators note that it depicts a departure from the island of Cythera, the birthplace of Venus, thus symbolizing the brevity of love.
Lady and Gentleman with two Girls and a Servant - Lancret
Boucher -- Shepherd and Shepherdess Reposing -- 1761 -- The Wallace Collection, London.
Fêtes Vénitiennes - Watteau: fêtes galantes of scènes van aristocratische gezelschappen of groepen komedieacteurs meestal in een parkachtige omgeving. Na de dood van Lodewijk XIV in 1715, verlieten de Franse aristocraten het Franse hof en Versailles om zich in de Parijse stadshuizen terug te trekken. Ze konden er zich vermaken, flirten en scenes uit de Italiaanse Commedia del Arte naspelen.
het intieme gezelschapsleven als thema van de schilderkunst: 'les fêtes galantes', of scènes van aristocratische gezelschappen of groepen komedieacteurs in een parkachtige omgeving.
Na de dood van Lodewijk XIV in 1715, verlieten de Franse aristocraten het Franse hof en Versailles om zich in de Parijse stadshuizen terug te trekken. Ze konden er zich vermaken, flirten en scenes uit de Italiaanse Commedia del Arte naspelen. Antoine Watteau was degene die de term uitvond. Hij combineerde twee verschillende stijlen om zo door de Académie aangenomen te worden. De Académie zelf zag alledaagse onderwerpen en portretten als minderwaardig (terwijl privé kopers dit juist wel apprecieerden) tegenover de educatieve portretten van de geschiedenis en mythologie. Watteau verbond beiden en plaatste zijn werkgevers (aristocraten) in een Arcadisch landschap. Het fetes galantes-genre was vooral belangrijk in de Rococo, waar de focus van Europese kunst verplaatste van de hiërarchie en grandeur van de kerk en het hof, naar een appreciatie voor intimiteit en persoonlijk geluk. De term is nauw verbonden met Les Fetes Champêtres. Ze hadden vooral plaats aan het Franse hof en Versailles en hadden de vorm van een tuinfeest.